A r c h i t e k t u r a z a b y t k o w a w m a l a r s t w i e Zbigniewa Szczepanka oraz Zygmunta Vogla, Napoleona Ordy i Macieja Stęczyńskiego |
Krótka informacja z katalogu (oprac. Beata Górecka i Sylwia Pisarska) |
Czterech artystów, których prace prezentujemy, pomimo iż ich działalność artystyczna przypada na różne epoki, łączy wiele wspólnego. Każdy z nich pasję podróżniczą splótł z pasją tworzenia malarskiej dokumentacji zabytków architektury polskiej, aby ocalić dla następnych pokoleń część dziedzictwa narodowego. Każdy przemierzył tysiące kilometrów, by dany zabytek poznać z autopsji. |
O ile w przypadku twórczości Vogla, Ordy i Stęczyńskiego możemy mówić w czasie przeszłym i oceniać ich działalność z pewnej perspektywy, o tyle Zbigniew Szczepanek wciąż tworzy i z pewnością wiele jeszcze historycznych budowli będziemy mogli podziwiać na jego akwarelach. Zbigniewa Szczepanka, choć urodził się ponad sto lat po śmierci Zygmunta Vogla, 50 lat po śmierci Napoleona Ordy i 43 lata po śmierci Macieja Stęczyńskiego, możemy uznać za ich duchowego ucznia. Artysta nie ulegając współczesnym modom, w sposób twórczy kontynuuje ich działalność. Jego prace przybliżają nam piękno polskich zabytków, zachęcając do ich odwiedzenia. |
Niestety ze względu na szczupłość miejsca możemy wystawić jedynie 20 prac artysty, obok których prezentujemy prace jego poprzedników, przechowywane w zbiorach graficznych Biblioteki Jagiellońskiej. |
Bolków. Rys. Zbigniew Szczepanek, 2002 r. akwarela, własność artysty |
Spikow. Rys. Napoleon Orda 1871-1873 r. akwarela, ołówek, sygn.: I.R.298 BJ |
|
|
|
Widok Belwederu. Rys. i litogr. Zygmunt Vogel, 1818 r. sygn.: I.7517 BJ |
Ruiny zamku w Podzamczu pod Buczaczem. Rys. Maciej Bogusz Zygmunt Stęczyński 1838 r. sygn.: I.R.3289 BJ |
|