Miejsce ekspozycji: | Sala wystawowa Biblioteki Jagiellońskiej |
Czas trwania ekspozycji: | 13.01 - 17.02.2006 r. (pn.– pt. 1100– 1700) |
Organizator: | Muzeum Zamkowe w Malborku i Biblioteka Jagiellońska |
Projekt plakatu i aranżacji wystawy: | Mariusz Stawarski |
Logo Biennale: | Zbigniew Janeczek |
Komisariat wystawy: | Bogumiła Omieczyńska, Wojciech Jakubowski |
Koordynator ze strony BJ: | Danuta Bromowicz |
Po raz drugi w Bibliotece Jagiellońskiej prezentowana jest kolejna pokonkursowa wystawa cyklicznej
imprezy artystycznej o światowym zasięgu, organizowana przez Muzeum Zamkowe w Malborku od 1963 r.,
poświęcona dedykowanemu znakowi książkowemu – ekslibrisowi.
Patronat honorowy nad XX Jubileuszowym Międzynarodowym Biennale Ekslibrisu Współczesnego objął ówczesny Minister Kultury Rzeczpospolitej Polskiej, Waldemar Dąbrowski. W ramach jubileuszowej edycji Biennale prezentowane są prace najbardziej znanych twórców ekslibrisów, dla których międzynarodowe jury postanowiło przyznać 11 medali honorowych i trzy nagrody pieniężne, a sponsorzy – siedem prestiżowych nagród dodatkowych. Ekspozycja liczy 424 prace 159 autorów z 27 krajów głównie z Polski, Ukrainy, Rosji, Czech, Słowacji, Bułgarii, Litwy, Białorusi, Niemiec i Włoch, a także z Japonii, Argentyny, Grecji, Hiszpanii, Turcji, Francji, Austrii, Belgii, Hong Kongu, Łotwy oraz Serbii i Czarnogóry.
Na wystawie można obejrzeć prace wykonane przez artystów trzech pokoleń, licząc od tych twórców, którzy uczestniczyli w I Biennale w roku 1963, jak Wojciech Jakubowski, Andrzej Bortowski i Jerzy Napieracz, po artystów najmłodszych, absolwentów polskich i zagranicznych uczelni artystycznych z ostatnich lat. Większość prezentowanych na wystawie ekslibrisów wykonana jest w tradycyjnych technikach graficznych, takich jak akwaforta, akwatinta, sucha igła, drzeworyt, linoryt, miedzioryt, i litografia. Surowa selekcja prac przez jury oraz przyjęcie za podstawowe kryterium oceny walorów artystycznych ekslibrisu, stanowią o wysokim poziomie wszystkich dotychczasowych ekspozycji Biennale, a szczególnie tej jubileuszowej. Podziw wzbudza jak zawsze mistrzowski warsztat, różnorodność stylów i rozwiązań kompozycyjnych, bogactwo tematów i treści, posługujących się niebanalną symboliką i metaforą, często przesyconych wątkami literackimi i wyrafinowaną poetyką. Na przestrzeni 43-letniej historii malborskiego Biennale widać, jak wielkie zmiany dokonały się w tej dziedzinie sztuki graficznej. Z dedykowanego znaku własności książki, wyrażonym w latach 60-tych i 70-tych przy pomocy powściągliwych, literniczych kompozycji, wycinanych w desce lub linoleum, przeobraził się w fascynujące wielowątkowe obrazy, mistrzowsko cięte w metalu i trawione walorowo, z zastosowaniem kilku technik graficznych w jednej odbitce. Ten powolny proces ewolucji ekslibrisu idący w kierunku wyzwolenia go spod zbyt kategorycznej presji użytkowości (wklejania do książek), podniósł tę formę graficzną do rangi dzieła sztuki i spowodował, że ekslibris funkcjonuje obecnie jako samodzielna dedykacyjna miniatura graficzna oraz jako obiekt kolekcjonerski i ekspozycyjny. W gablocie prezentujemy medal honorowy XX Biennale, według projektu toruńskiej rzeźbiarki, Alicji Majewskiej oraz dyplom honorowy z miedziorytem, zaprojektowany i wykonany przez artystę z Inowrocławia, Wojciecha Łuczaka. Ekspozycji towarzyszy obszerny, bogato ilustrowany katalog z tekstami prof. Andrzeja Ryszkiewicza i Piotra Hordyńskiego oraz kroniką wystaw ekslibrisu za lata 1992-2004, spisaną przez Mieczysława Bielenia. Bogumiła Omieczyńska – Kustosz Kolekcji Ekslibrisu Muzeum Zamkowego w Malborku |